در هنگام خرید موتورسیکلت به این موارد توجه کنید

 در هنگام خرید موتورسیکلت به این موارد توجه کنید

موتورسیکلت ‌سواری موتوری است که می‌تواند حداکثر ۲ نفر را حمل نماید و غالبا در طرح‌های دوچرخه‌ای در بستر معابر به چشم می‌خورد. ولی در سال‌های اخیر مدل‌های سه‌چرخه و چهارچرخه این وسیله نقلیه طراحی و روانه بازار شده‌ است. امروزه موتور‌های مختلفی در سطح بازار موجود است که توسط تولیدکنندگان ایرانی و خارجی طراحی و ساخته شدند.

پیشگفتار

موتورسیکلت ‌سواری موتوری است که می‌تواند حداکثر ۲ نفر را حمل نماید و غالبا در طرح‌های دوچرخه‌ای در بستر معابر به چشم می‌خورد. ولی در سال‌های اخیر مدل‌های سه‌چرخه و چهارچرخه این وسیله نقلیه طراحی و روانه بازار شده‌ است. اغلب جوانان و نوجوانان علاقه بسیار زیادی به این سواری دارند به‌ طوری که اگر به اتاق‌خواب این افراد سری بزنید حتما پوستر یا عکسی از یک موتور کلاسیک و کلاس بالا را مشاهده خواهید نمود.

ما در این مقاله سعی خواهیم نمود تا نکات مهمی را که در مواقع خرید موتورسیکلت باید به آن توجه خود را به‌طور مختصر برای شما عنوان نماییم.

مجوزهای لازم برای هدایت موتورسیکلت چیست؟

در شهرهای پرجمعیتی همچون تهران به دلیل وجود بار ترافیکی سنگین و سرسام‌آور، قیمت بالای خودرو و تردد راحت‌تر استفاده از انواع موتور‌ها توسط افراد مختلف جامعه رواج یافته است. در این میان سازمان راهنمایی و رانندگی جمهوری اسلامی ایران برای انتظام بخشیدن به آمدوشد انواع وسایل نقلیه مجموعه‌ای از قوانین را تصویب نموده و آن را در سطح معابر عمومی و خصوصی شهری و جاده‌ای اجرا می‌نماید.

بر اساس ماده ۲۶ قانون مدنی هر فردی برای اینکه بتواند یک وسیله نقلیه را هدایت کند، ابتدا باید برای کسب گواهینامه رانندگی به وسیله مربوطه اقدام نماید.

هدایت انواع موتورسیکلت‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و لازم است تا فرد برای دریافت گواهینامه موارد زیر را رعایت کند:

  1. طبق ماده ۲۷ قانون راهنمایی و رانندگی افرادی که تمایل دارند موتورهای با حجم 250 سی‌سی و یا بیشتر را هدایت کنند باید حداقل سن ۱۸ سالگی خود را تمام کرده و وارد نوزده‌سالگی شده باشند.
  2. وضعیت جسمانی و روانی فرد متقاضی باید توسط پزشک معتمد سازمان راهنمایی و رانندگی تایید گردد.
  3. فرد باید در کلاس‌های آموزش رانندگی موتورسیکلت حضور یافته و آزمون‌های آیین‌نامه و مهارت عملی شهری را با نمره قبولی به پایان برساند.
  4. بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی جمهوری اسلامی ایران موتور همچون سایر وسایل نقلیه موتوری باید دارای بیمه‌نامه شخص ثالث باشد. چنانچه راکب بدون داشتن این بیمه نامه با موتور در سطح معابر شهری تردد نماید و دچار سانحه و تصادف گردد مقصر شناخته می‌شود.

 در هنگام خرید موتورسیکلت به این موارد دقت کنید

امروزه موتور‌های مختلفی در سطح بازار موجود است که توسط تولیدکنندگان ایرانی و خارجی طراحی و ساخته شدند. هر کدام از این موتورسیکلت‌ها از ویژگی و مشخصات خاصی برخوردار هستند. اگر می‌خواهید یک موتورسیکلت مناسب با کار و فعالیت خود تهیه کنید، حتما در هنگام خرید به موارد زیر دقت فرمایید:

  • از مراکز و نمایندگی‌های معتبر خرید کنید:

سعی کنید موتور مدنظر خود را از مراکز معتبر و نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های تولیدکننده خریداری نمایید؛ تا بدین‌وسیله علاوه بر ضمانت‌نامه و خدمات پس از فروش از کیفیت و قیمت متناسب موتورسیکلت بهره‌مند شوید.

در این راستا سایت ۲۴ قسطی شرایطی را فراهم نموده تا شما در کنار برخورداری از یک محصول با کیفیت و قیمت مناسب بتوانید با خرید اقساطی و صاحب یک موتور بی‌نظیر شوید.

  • به قیمت‌ها توجه کنید

بررسی قیمت‌های مختلف و عوامل تاثیرگذار بر قیمت موتورسیکلت می‌تواند شما را در انتخاب بهتر و مناسب موتور یاری کند. در این میان قول قیمت‌های پایین را نخورید چرا که ممکن است به جای موتور نو به شما وسیله نقلیه دست دوم بفروشند.

  • کیفیت قطعات، گارانتی و خدمات پس از فروش

کیفیت و گارانتی مربوط به هر کدام از قطعات اهمیت بسیار بالایی در هنگام خرید موتورسیکلت دارد؛ بنابراین در هنگام خرید این وسیله نقلیه حتما به هولوگرام اصلی قطعات مختلف و خدمات پس از فروش سواری توجه داشته باشید. به یاد داشته باشید که در هنگام تحویل موتور از فروشنده کارت گارانتی مهر و امضا شده را با تاریخ روز تحویل بگیرید.

  • قدرت موتور در کنار ظرفیت باک بنزین

اگر برای شما مهم است که موتور در کنار مصرف کم بنزین با سرعت بالا حرکت کند، حتما در مورد اجزای مختلف موتور و ویژگی‌های بخش‌های تأمین‌کننده نیروی محرکه موتور را به طور کامل مطالعه نمایید.

اگر شغل و یا فعالیت شما به گونه‌ای است که زمان بسیار زیادی را به‌وسیله موتور در سطح شهر تردد می‌کنید وسیله نقلیه شما باید دارای باک بنزین با ظرفیت بالا باشد.

کلام آخر

برای افزایش طول عمر موتورسیکلت در دوره‌های زمانی مشخص روغن‌موتور، زنجیر چرخ، باد لاستیک‌ها و… را چک کند. در هنگام خرید توجه داشته باشید وسیله نقلیه‌ای را انتخاب نمایید که با نحوه فعالیت و شغل شما هماهنگی داشته باشد.

به یاد داشته باشید موتورسیکلت جزو وسایل نقلیه پرخطر محسوب می‌شود بنابراین بهتر است در هنگام سواری و تردد با آن از کلاه ایمنی استفاده کنید. رانندگی با سرعت مطمئنه نه تنها شما بلکه افراد مختلف جامعه را از بروز سوانح دل‌خراش دور می‌کند.

اگر از داروهای خواب‌آور استفاده می‌کنید حواستان باشد که در هنگام مصرف دارو از رانندگی با موتور به طور جدی پرهیز کنید.

قسطی 24

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *